سرویس مسجد خبر
در گفتگو با دبیر برگزاری یادواره‌ی شهدای قرآنی مطرح شد

اهداف و جزئیات یادواره‌ی شهدای قرآنی استان تهران

اهداف و جزئیات یادواره‌ی شهدای قرآنی استان تهران
(چهارشنبه ۱۵ تیر ۱۴۰۱) ۰۷:۴۳

بر اساس پیشنهاد مرکز رسیدگی به امور مساجد، ثواب قرائت یک صفحه از قرآن کریم در مساجد در هر شبانه روز با عنوان «تلاوت نور»، به روح مطهر یکی از شهدای قرآنی استان تهران، هدیه می شود. ​

به گزارش پایگاه تخصصی مسجد در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای استان تهران، «کنگره شهدای استان تهران» برگزار می‌شود. این کنگره  از ۲۴ کمیته تشکیل شده است که یکی از آنها «کمیته شهدای قرآنی استان تهران» است. «مرکز رسیدگی به امور مساجد» هم به عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری این کنگره و اعضای کمیته شهدای قرآنی، در برگزاری این کنگره همکاری می‌کند. بر اساس پیشنهاد این مرکز قرار است ثواب قرائت روزی یک صفحه از قرآن کریم در مساجد با نام «تلاوت نور»، به روح یکی از شهدای قرآنی استان تهران، هدیه شود.
 
مسئولیت برگزاری این کنگره با استانداری تهران و دبیری و امور اجرایی آن بر عهده سپاه تهران است. با این حال همه دستگاه ها و نهادهای استان تهران در برگزاری آن شرکت دارند. برگزاری این کنگره بر اساس مصوبه ستاد کل نیروهای مسلح و دفتر حفظ و نشر آثار دفاع مقدس است.
 
در همین راستا و برای اطلاع بیشتر از جزئیاتِ برگزاریِ «کنگره شهدای استان تهران» و همچنین «یادواره شهدای قرآنی استان تهران» گفتگویی با دکتر «رحیم قربانی» رئیس سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ و دبیر کمیته شهدای قرآنی استان تهران، انجام داده ایم.
 
دکتر رحیم قربانی درباره چگونگی برگزاری «کنگره شهدای استان تهران» و «یادواره شهدای قرآنی استان تهران» گفت :در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای استان تهران مقرر شد؛ کنگره ملی شهدای استان تهران با حضور و مشارکت همه دستگاه‌های دولتی و مردمی در سطحی وسیع و باشکوه برگزار شود.
 
وی افزود: بر اساس ابلاغ «دفتر حفظ و نشر آثار دفاع مقدس» و مصوبات «ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران»، ریاست ستاد برگزاری کنگره ملی شهدای استان تهران به استانداری تهران و دبیرکلی این ستاد هم هم به فرماندهی سپاه حضرت محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) سپرده شده است. بر همین اساس جهت پیگیری امور مختلف در این کنگره، ۲۴ کمیته تشکیل شده است. یکی از این کمیته ها، «کمیته شهدای قرآنی استان تهران» است.
 
رئیس «سازمان قرآن و عترت بسیج تهران بزرگ» در ادامه افزود: کمیته شهدای قرآنی از دستگاه‌ها، نهادها و سازمان های قرآنی استان تهران تشکیل شده و بر اساس وظایفی که به به آنها سپرده شده، قرار است شهدای قاری قرآن، حافظ و معلم قرآن و همچنین شهدای فعال قرآنی را احصا و شناسایی نمایند.
 
وی گفت: بر همین اساس در آخرین جلسه ستاد برگزاری کنگره شهدای استان تهران، رئیس شورای عالی قرآن به عنوان رئیس کمیته شهدای قرآنی انتخاب شد و حکم دبیری این کمیته هم به اینجانب ابلاغ شد. بر همین اساس سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) تهران بزرگ به عنوان دبیرخانه کمیته شهدای قرآنی مشخص شد.
 
دبیر کمیته شهدای قرآنیِ کنگره شهدای استان تهران افزود: تمامی دستگاه ها و نهادهای قرآنی از جمله شورای عالی قرآن، مرکز رسیدگی به امور مساجد، معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیریه، سازمان دارالقرآن کریم، سازمان قرآن و عترت بسیج سپاه محمد رسول الله (صلی الله علیه و آله و سلم) تهران بزرگ، دارالقرآن بسیج سپاه حضرت سیدالشهدا (علیه السلام)، شبکه قرآن و معارف، رادیو قرآن، اتحادیه تشکل‌های مردمی قرآن و عترت (اتحادیه کشوری موسسات و تشکل های قرآن و عترت)، شهرداری تهران و خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) از اعضای کمیته شهدای قرآنیِ کنگره شهدای استان تهران هستند.
 
دکتر رحیم قربانی درباره جزئیات فعالیت اعضاء کمیته شهدای قرآنی گفت: در این کمیته مقرر شد؛ اعضای کمیته، ایده ها و پیشنهادات و همچنین برنامه‌هایی که می توانند در راستای گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قرآنی انجام دهند را به دبیر کمیته ارائه دهند. ماحصل آن تا کنون ۴۰ ایده و پیشنهاد است که پس از تایید آنها در ستاد برگزاری کنگره، اجرای آنها آغاز شود. البته احصا و شناسایی شهدای قرآنی آغاز شده و برخی از برنامه ها در حال اجرا است. با این حال با تصویب کلی برنامه‌های کمیته شهدای قرآنی، فعالیتهای اعضای کمیته سرعت بیشتری خواهد گرفت.
 
وی افزود: «مرکز رسیدگی به امور مساجد» هم به عنوان یکی از اعضای شورای سیاستگذاری این کنگره و اعضای کمیته شهدای قرآنی، در برگزاری این کنگره همکاری می‌کند. بر اساس پیشنهاد این مرکز قرار است؛ ثواب قرائت روزی یک صفحه از قرآن کریم در مساجد با نام «تلاوت نور»، به روح یکی از شهدای قرآنی استان تهران، هدیه شود.
 
رحیم قربانی درباره زمان برگزاری کنگره گفت: قرار است یادواره شهدای قرآنی استان تهران به صورت حضوری برگزار شود که تاریخ برگزاری آن متعاقباً اعلام خواهد شد.
 
دبیر کمیته شهدای قرآنیِ کنگره شهدای استان تهران در پایان گفت: برگزاری این کنگره بهانه‌ای برای پیگیری فعالیت‌های اعضای کمیته شهدای قرآنی خواهد بود که به منظور فرهنگ‌سازی برای اهداف این یادواره و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای قرآنی انجام می‌دهند.
 
گفتنی است: بر اساس یکی از مصوبات اولین جلسه‌ی کمیته شهدای قرآنی که 30 خردادماه گذشته برگزار شد از خانواده‌های شهدای قرآنی تجلیل شود،در این زمینه مقرر شد تا دیدارهایی به صورت دو هفته یک بار و یا ماهانه برگزار شود. هماهنگی برای دیدار در جلسات قرآنی اساتید و پیشکسوتان و ممتازین قرآنی، هماهنگی مساجد برای برگزاری دیدارها و برگزاری محافل قرآنی با حضور خانواده‌های شهدای قرآنی از موضوعات ذیل مصوبه دیدار با خانواده شهدای قرآنی بود.
 
 همچنین تولید مستندهای جدید از شهدای شاخص قرآنی و پخش مستندهای موجود، ارسال اسامی شهدای قرآنی شناسایی شده برای اعضای کمیته و تکمیل اسامی، پیگیری تخصیص اعتبار برای فعالیت‌های مربوط به کمیته شهدای قرآنی از شورای توسعه فرهنگ قرآنی و کمیسیون تبلیغ و ترویج، برگزاری یادواره شهدای قرآنی استان تهران در بازه زمانی منتهی به ۹ دی یا ایام شهادت سردار شهید حاج قاسم سلیمانی، تهیه و تولید برنامه‌های مناسب و مستمر با موضوع شهدای قرآنی از سوی شبکه قرآن و معارف سیما و رادیو قرآن از دیگر مصوبات اولین جلسه کمیته شهدای قرآنی استان تهران بود.

 

تا کنون بیش از 200 شهید قرآنی شناسایی شده اند که اسامی ایشان در فایل زیر آمده است.

 اسامی شهدای قرآنی استان تهران تا 5 تیر1401 اسامی شهدای قرآنی استان تهران تا 5 تیر1401

ارسال نظر

ایمیل را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید